بهترین کفپوش برای اتاق خواب کفپوشی است که هنگام راه رفتن روی آن احساس راحتی داشته باشید، با نگاه کردن به آن لذت ببرید، برای تمیز کردن آن دردسر نداشته باشید، رنگ، طرح و جنس آن با سایر المان‌های دکوراتیو اتاق هماهنگی داشته باشد و به طور کلی برای سالیان با دل‌خوش از آن استفاده کنید. در این مقاله مروری بر انواع کفپوش اتاق و معرفی مزایا و معایب آن‌ها داریم.

فرش، کفپوش محبوب اتاق خواب

ایرانی‌ها و به طور کلی مردم خاورمیانه که کشور آن‌ها از نظر فرهنگی، مبدأ فرش‌های سنتی به حساب می‌آید، علاقه زیادی به استفاده از فرش‌های سنتی و ماشینی به عنوان کفپوش خانه‌هایشان دارند. در گذشته تمامی سطح خانه با فرش پوشیده می‌شد و هیچ جای خالی که با فرش پوشانده نشده باشد، وجود نداشت. به مرور و با وارد شدن فرهنگ غربی فرش‌ها معمولاً به صورت تکه‌ای در جای جای خانه پهن می‌شدند و جنبه تزیینی پیدا کردند.

امروزه با دست یابی به تکنولوژی‌های گرمایش از کف، فرش‌ها را روی یک کفپوش دیگر از جنس چوب، سنگ، سرامیک و ... پهن می‌کنند و تنها برای مفروش کردن بخش میانی اتاق‌ها از آن‌ها استفاده می‌شود. خوشبختانه صنعت فرش بافی در ایران رونق خوبی دارد و تنوع خوبی هم در طرح و رنگ آن‌ها دیده می‌شود. بهتر است در هنگام خرید فرش به رنگ، طرح، سبک و همخوانی آن با دکوراسیون اتاقی از فرش در آن استفاده می‌شود دقت شود. به طور مثال عموماً از فرش‌های با طرح‌های سنتی مانند ترنج، بته جقه و ... در فضاهایی مانند حال و پذیرایی استفاده می‌شود و از فرش‌های با طرح‌های مدرن‌تر و ساده‌تر برای پوشش کف اتاق‌ها استفاده می‌شود.

فرش، کفپوش محبوب اتاق خواب

موکت، کفپوشی ارزان برای اتاق خواب

پیش از ورود کفپوش‌هایی مانند سرامیک و سنگ‌های زیبا، این موکت‌ها بودند که کف خانه‌ها را پوشش می‌دادند. موکت‌ها انواع مختلفی دارند و به صورت متری و یا در ابعاد دلخواه مشتری به فروش می‌رسند. موکت‌ها یا به صورت نمدی هستند و یا مانند فرش بافته می‌شوند. انواع نمدی آن کمی سفت هستند، با اینکه راه رفتن روی آن‌ها دلپذیر است ولی به دلیل ضخامت کم آن‌ها نشستن روی آن‌ها باعث آزردگی می‌شود و برای اتاق کودک یا افرادی که بیشتر اوقاتشان را روی زمین می‌گذرانند، گزینه مناسبی نیست. از طرفی موکت‌هایی که بافته می‌شوند ضخامت مناسبی دارند و در طرح و رنگ‌های متنوع تولید می‌شوند که هم در هنگام راه رفتن و در هنگام نشستن آرامش دهنده هستند. البته این نوع موکت‌ها نسبت به موکت‌های نمدی قیمت بالاتری دارند ولی از طرفی کیفیت بالای تولید آن‌ها، راحتی استفاده و تنوع طرح و رنگ ارزش پرداخت پول بیشتر را دارد.


موکت، کفپوشی ارزان برای اتاق خواب

چوب، کلاسیک و چشم نواز

چوب از جمله متریالی است که در کشورهای غربی و کشورهای با آب و هوای مرطوب و جنگل‌های انبوه برای استفاده به عنوان کفپوش بسیار رایج بوده و هست. استفاده از چوب به عنوان کفپوش مزایای بسیاری دارد. چوب ظاهری گرم دارد و به فضای اتاق انرژی می‌بخشد و بیشتر برای از آن برای پوشش کف اتاق خواب استفاده می‌شود. راه رفتن روی چوب احساس خوبی دارد و نشستن روی آن با گرمایی که دارد موجب آرامش می‌شود و برای افرادی که علاقه به گذراندن وقت خود روی زمین دارند، مناسب است. چوب با فلز، سنگ، گچ، بتن و ... همخوانی خوبی دارد و از آن می‌توان در سبک‌های دکوراسیون داخلی متنوعی استفاده کرد. از طرفی نیز قیمت بسیار بالایی دارد و ممکن است برای بسیاری استفاده از این کفپوش مقرون به صرفه نباشد، ولی با پیشرفت تکنولوژی گزینه‌های ارزان‌تر از چوب و با همان خصوصیات عرضه شده است که در ادامه به آن‌ها پرداخته شده است.


چوب، کلاسیک و چشم نواز

پارکت، یکی از بهترین انواع کفپوش برای اتاق خواب

پارکت همان چوب ساب خورد و جلا زده شد است که به صورت الوارهای نازک روی سطحی هموار مانند سرامیک اجرا می‌شود. این نوع پوشش در اروپا رواج زیادی داشت و کم کم استفاده از آن به سایر نقاط جهان گسترش پیدا کرد. تنوع در پارکت به دلیل تنوع در چوبی است که از آن تهیه شده است. استفاده از پارکت برای به عنوان کفپوش اتاق خواب گزینه مرسومی است و قیمت مناسب‌تری نسبت به چوب دارد. تنوع در طرح و رنگ و چهره طبیعی که دارد، استفاده از آن را به محبوبیت جهانی رسانده است. این محصول با اینکه قیمت پایین‌تری نسبت به چوب دارد ولی باز هم یک کفپوش گران‌قیمت محسوب می‌شود.


پارکت، یکی از بهترین انواع کفپوش برای اتاق خواب

لمینت، مقاوم و متنوع

لمینت درواقع از لایه‌های نازک چوب یا فیبر چوبی فشرده‌شده ساخته‌شده است که در بین صنعتگران به ام دی اف شهرت دارد. پس از ورود این محصول به بازار، گوی رقابت را از محصولات پارکت ربوده شده و فروش آن به دلیل مزایایی مانند قیمت مناسب‌تر نسبت به پارکت، خصوصیاتی مانند نسوز بودن، مقاومت در برابر نور آفتاب و تغییر رنگ، مقاومت در برابر مواد شوینده و زیبایی و تنوع در طرح و رنگ بسیار بالا رفت.

استفاده از لمینت برای کفپوش اتاق خواب بهترین گزینه می‌تواند باشد، زیرا حس خوب طبیعی هنگام راه رفتن و نشست و برخاست، زیبایی، مقاومت و ماندگاری خوب و شست و شوی راحت را به ارمغان می‌آورد.

لمینت، مقاوم و متنوع

ونیل، زیبا و مطئن

اگر از طرح چوب لذت می‌برید ولی احساس می‌کنید سفتی آن آزاردهنده است و نگران این هستید که رطوبت موجب آسیب به بافت چوب، پارکت یا لمینت شما شود، از گزینه بهتری هم می‌توانید استفاده کنید. ونیل رولی و ونیل تایل از جمله گزینه‌های زیبا، مقاوم در برابر رطوبت، آتش سوزی، پرتوهای خورشید و با لمس نرم هستند که برای کفپوش اتاق خواب مناسب هستند. در صورت هر گونه خرابی نیز می‌توان، بخش صدمه دیده را جدا کرده و تکه‌ای نو جایگزین کنید. با داشتن فوم در درون بافت ونیل، نشستن و راه رفتن روی آن‌ها نسبت به پارکت، لمینت و چوب خوشایندتر است.

سنگ، مقاوم و ارزان

از جمله کفپوش‌های محبوب در ایران برای اتاق خواب و دیگر فضاهای خانه، سنگ است. در بین تمامی سنگ‌ها، سنگ آهک از دیگر سنگ‌ها برای استفاده به عنوان کفپوش آپارتمان با بیشترین اقبال روبرو است. این امر به دلیل قیمت مناسب آن نسبت به سنگ‌های مرمر، گرانیت و ...، رنگ روشن، تنوع در طرح، مقاومت خوب در برابر مواد شوینده، پرتوهای خورشید و ناملایمات آب و هوایی است.

سنگ، مقاوم و ارزان

البته از آنجایی که لمس سنگ سفت، سخت و سرد است برای اتاق خواب توصیه نمی‌شود. اگر در خانه‌ای زندگی می‌کنید که کفپوش آن از سنگ است شاید مجبور باشید در فصول سرد، بیشتر فضای کف را با فرش پوشش دهید و یا برای تردد روی آن از دمپایی روفرشی استفاده کنید تا سرمای منتقل شده از کف باعث آزار پای شما نشود. ولی از طرفی در فصول گرم، سردی سنگ حس خنکی خوبی می‌دهد. به طور کلی می‌توان نتیجه گرفت برای مناطق گرم استفاده از این کفپوش برای اتاق‌ها و دیگر فضاها مناسب است ولی در مناطق سرد باید از کفپوش‌های دیگری مانند فرش و موکت روی آن استفاده کرد.

سرامیک، کفپوش همه کاره برای اتاق خواب

سرامیک هم تقریباً مانند سنگ است و با مشاهده آن احساس سرما در ذهن ایجاد می‌شود. البته به دلیل پخته شدن سرامیک و کاشی در دماهای بالای هزار درجه سانتی گراد، احساس سردی سرامیک از سنگ کمتر است ولی همانند سنگ برای مناطق سردسیر توصیه نمی‌شود و بهتر است از کفپوش‌های دیگر مانند موکت و فرش برای ایجاد گرما روی آن انداخته شود. سرامیک به نسبت قیمت مناسب‌تری نسبت به سنگ دارد. انواعی از سرامیک‌ها هستند که دارای طرح سنگ و یا چوب هستند که برای افرادی که به دنبال کفپوش‌های طبیعی هستند ولی نمی‌خواهند هزینه زیادی متحمل شوند، مناسب است.

سرامیک، کفپوش همه کاره برای اتاق خواب

بتن، کفپوش دکوراسیون مدرن

بتن از جمله کفپوش‌هایی است که نه تنها برای اتاق خواب بلکه برای اتاق نشیمن، پذیرایی و حتی فضاهای بیرونی نیز مناسب است. بتن نیز مانند سنگ و سرامیک سردی زیادی دارد، سردی بتن به دلیل طبیعی نبودن و پخته نشدن سردی بیشتری نسبت به سنگ و سرامیک دارد و توصیه می‌شود از آن به تنهایی برای پوشش کف اتاق خواب استفاده نکنید. پوشش‌های ترکیبی چوب و بتن، فرش و بتن و ... می‌تواند از سردی کف بکاهد و زیبایی بیشتری هم به فضا بدهد.

سخن آخر

عوامل مختلفی را باید در انتخاب نوع کفپوش برای اتاق خواب‌ها در نظر گرفت. سن و سال فرد، جنسیت، بودجه و سبک کلی معماری داخل خانه از مهم‌ترین این عوامل هستند. مسلماً اتاق خواب کودکان به دلیل اینکه مدت زمان زیادی را روی زمین می‌گذرانند باید مناسب این شرایط در نظر گرفته شود. از طرفی هم سلیقه‌های افراد بر اساس جنسیت بسیار متنوع خواهد بود. مصالحی مانند چوب سبک و سیاقی سنتی و کلاسیک دارند و از طرفی هم کفپوش‌هایی مانند بتن ظاهری مدرن‌تر و حتی مینیمال دارند. در کل در جامعه ما این بودجه است که حرف اول و آخر را خواهد زد.