تغییرات اقلیمی، کمبود منابع و شهرنشینی جزو موضوعات داغ در صنعت ساختمان امروزه هستند. در این زمینه، از اهمیت پایداری نمی توان چشم پوشی کرد، برای مثال تقریباً 40٪ از انتشارات جهانی CO2 و 36٪ از مصرف انرژی در جهان با ساخت و ساز مرتبط است. این ارقام به وضوح نیاز روزافزون به راه حل های پایدارتر در این صنعت را روشن می کنند.

شرکت هایی که نقش فعالی در صنعت ساختمان دارند، مسئولیت دارند که راه را به سوی آینده ای پایدارتر هموار کنند. به همین دلیل است که شرکت هایی مانند Uponor، یکی از ارائه دهندگان پیشرو بین‌المللی راه‌حل‌هایی ارایه داده است که جریان آب را در ساختمان‌ها و زیرساخت‌ها جابجا می‌کند و تلاش می‌کند تا به کارفرمایان در اروپا جهت انتخاب راه‌حل‌های بسیار موثر جهت طراحی ساختمان‌های دوست دار محیط زیست کمک کند.

 

راه های متنوعی برای افزایش پایداری ساختمان ها وجود دارد. یک رویکرد یافتن راه هایی جهت بهینه سازی استفاده از مواد خام است. رویکرد رایج دیگر شامل اجرای اقداماتی در راستای کاهش مصرف انرژی است. یافتن اهرم‌های مناسب برای اجرای این اقدامات به معنای یافتن همکار مناسبی است که بتواند راه‌حل‌های صرفه‌جویی در مصرف منابع و انرژی را به معماران ارائه دهد که متناسب با نیازهای پروژه‌هایشان باشد.


Uponor مجموعه ای از محصولات و راه حل ها را برای دستیابی به یک عملکرد ساختمانی پایدارتر ارائه می دهد. برای مثال، لوله‌های PEXزیستی، همان کیفیت و اطمینان لوله‌های PEX معمولی Uponor را تضمین می‌کنند، اما با کاهش 90 درصدی اثرات کربن. این خط تولید جدید بخشی از تعهد کلی برند نسبت به انرژی‌های تجدیدپذیر، مواد خام و روش‌هایی است که دستیابی پروژه‌های ساختمانی به قابلیت زیست محیطی را تسهیل می‌کند.

 

 

 

مثال دیگر Ecoflex VIP است: یک لوله از پیش عایق شده برای شبکه های گرمایش محلی و منطقه ای. Ecoflex VIP انعطاف پذیری را با عملکرد اتلاف حرارت برای یکی از بالاترین استاندارد لوله های عایق فوم انعطاف پذیر موجود در بازار امروز ترکیب می کند. با استفاده از این فن آوری پیشگامانه پانل عایق خلاء (VIP)، اتلاف حرارتی را می توان تا 60٪ کاهش داد.

 

گرمایش و سرمایش از کف به صورت بهینه یکی دیگر از راه حل های پایدار Uponorاست. در مقایسه با منابع انرژی تجدیدپذیر، محلول های گرمایش تابشی دمای کمتری را برای گرمایش در مقایسه با رادیاتورها به کار می برند. در واقع، استفاده از سطوح وسیع برای انتقال حرارت می تواند منجر به کاهش 40 درصدی مصرف انرژی اولیه در مقایسه با فن کویل شود. کاهش 15 درصدی بیشتر در مصرف انرژی را می توان در منازل مسکونی از طریق کنترل های هوشمند و سیستم تهویه مطبوع به دست آورد.


شاهکار واقعی ساخت و ساز پایدار Greenspace PCTG در آستوریاس ( Asturias) است، یکی از معدود ساختمان های اداری با مصرف انرژی صفر که در اسپانیا واقع گردیده است. این ساختمان به قوانین اقتصاد چرخه ای پایبند است، در حالی که در هسته آن می توان یک معماری سالم با بهره وری انرژی مبتنی بر موادی با کم ترین انتشار گازهای گلخانه ای یافت در عین حال این ساختمان دارای تراز انرژی مثبت بوده و در واقع انرژی بیشتری نسبت به مصرف خود تولید می کند، این فرایند به لطف «سیستم های ساختمانی فعال حرارتی» ( TABS Uponor)، که نقش منحصر به فردی در به حداقل رساندن مصرف انرژی ساختمان و ایجاد گرمایش و سرمایش خالص و صفر دارد، صورت می پذیرد. 


کانسپت مصرف انرژی این ساختمان همچنین شامل طراحی همگام با اقلیم و 134 پنل خورشیدی به همراه آسانسوری است که با انرژی تولید شده توسط صفحات خورشیدی کار می کند. ناگفته نماند که این ساختمان توسط لامپ های LED کم مصرف که توسط سنسورهای هوشمند کنترل می شوند، روشن می شوند. نتیجه کلی چیست؟ محیط کاری نوآورانه  ای که تفکر خلاق و بهره وری پایدار را تقویت می کند.


ترکیب چشمگیری از کارآیی انرژی و اقدامات زیست محیطی به کار گرفته شده در ساختمان Greenspace  (از جمله استفاده از انرژی های تجدید پذیر، معماری سبز و مواد کم آلاینده) گواهینامه طلایی LEED را برای این ساختمان به ارمغان آورده است. این گواهینامه نماد جهانی به رسمیت شناخته شده دستیابی به پایداری برای منابع می باشد. این گواهی، ساختمان Greenspace را در میان پایدارترین ساختمان های جهان قرار می دهد.


امروزه هر ساختمانی نمی تواند عملکرد زیست محیطی Greenspace را داشته باشد. اما به عنوان یک مطالعه موردی، این ساختمان برخی از احتمالات متعدد برای ادغام پایداری بیشتر در ساختمان‌های امروزی را برجسته می‌کند. Greenspace همچنین بر اهمیت تکیه بر شرکت هایی تأکید می کند که بتوانند فناوری های سبز را در یک رویکرد جامع ادغام کنند. برنامه گسترده پایداری Uponor بازتابی از موقعیت و تاثیر شرکت های پیشرو در صنعت ساخت و ساز امروزی برای آینده است. طیف گسترده ای از محصولات و خدمات پایداری این شرکت، که از اهداف توسعه پایدار سازمان ملل الهام گرفته شده است، به طور مداوم در حال تغییر است و برای راه حل های بهتر برای آینده مورد ارزیابی قرار می گیرد و همه آنها به طور شفاف منتشر می شوند.

 

منبع : 

 

https://www.archdaily.com/978694/how-to-create-a-sustainable-future-green-levers-for-the-building-and-construction-industry?ad_source=search

 

ترجمه : زهرا محمدی